2013-02-10

ذات عصرية ..


وكنت ذات عصرية أعيد قراءة ما ألقيته في مدونتي الحبيبة من هرتلة وانفعالات .. لأكتشف أني لا يروق لي أسلوبي في الكتابة بتاتاً البتة. وبأن من ينصحونني بضرورة كتابة كتاب ما لطرحه في الأسواق هم مجموعة من الناس المتفاءلة زيادة عن اللازم .. الكتابة مجرد هواية وشوية فضفضة على شوية رغي لا يهم أحداً على الإطلاق .. ومدونتي الحبيبة بصدرها الرحب مجبرة على تحمل هذياني الفكري والعاطفي غصب عنها .. أما أنتم أعزائي القراء .. فأنا حقاً أشفق عليكم .. فأنا لا زلت لا أفهم إيه اللي بيجبكوا هنا. 





إثر بعض المواقف والمشاهد والأحداث الحياتية المملة .. تسيطر في تلك الفترة فكرة واحدة وحيدة .. "هي الناس دي عاملة كده ليه؟" .. سؤال لن تجد له إجابة إلا إذا سألت نفسك "هو أنا عامل كده ليه؟"

تنظر إلى وجهك الوسيم في المرآة متعجباً من حماقة تلك الفتاة التي تفضل فلان الفلاني عليك .. وتمعن النظر في عينيك السوداوتين لتصدم بسحر يشع منهما شعاً* .. حتى تكاد تكتب لنفسك قصيدة غزل صريحة تسب فيها جيل آخر زمن الذي لا يقدر قيمة النظرة الحالمة .. تلك النظرة التي تكفي وأكثر لتخبر فتاة ما بأنك معجب بيها فتظل متنحلها يومين تلاتة .. أربعة خمسة ستة على حسب تناحتك .. عفواً .. وسامتك .. ثم تتأسف على نفسك لأنها غبية لم تفهم حبك المشتعل في عينيك .. ولأنها معقدة غير متفهمة تفضل الطريق المستقيم المزخرف بكلمات واضحة لا تحوير فيها ولا تدوير .. فتترحم على أيام تامر و حماقي زمن الفن الجميل .. حينما كان يكفي أن يقول يا حبيبي شايف في عيني ضعفي وشوفي وكل حنيني .. لتستجيب الفتاة بكل سرعة وترد عليه بنفس العاطفية المشتعلة قدامك يابو أحلى عيون..

ترجع البيت ذات مرة مزقطط تكاد تصطدم بالسقف من قمة الزقططة .. تدندن "بصت .. يعني قلبها مال وخلاص الفرق ما بينا اتشال .. يلا يا قلبي روحلها يلا .. قولها كل اللي بيتقال" .. تضحك لأنها طلعت بتفهم إذ تقدر معنى النظرة الحالمة المشعة .. لن يشكل فارقاً إن كانت قد التقت عيناكما صدفة أو أنها كانت تنظر حقاً عن قصد .. ولن يهمك إن كانت تنظر لك بإعجاب أو لأنها بتشبه أو لأنك وقعت البيبسي على التي شيرت أو حتى لأنها شايفاك أهبل .. المهم إنها بصت .. بصت يا جدعاااان .. بصت يا خلق هوووووو.

----وعلى صعيد آخر ..

تتورد خجلاً كلما مر أمامها التي شيرت الموف خاصته .. يترنح قلبها من النشوة .. تطير فوق السحاب .. تسمع سيلين ديون تغني في أذنها .. تتخيل نفسها وهي ترقص سلو في الفرح .. يهمس في أذنها بحبك .. فتزداد حمرة وجهها .. لا تتمكن أبداً من النظر في عينيه .. تطمئن عليه بنظرات خاطفة ترسل معها قبلة بين الحين والآخر .. تحبه .. هي تحبه .. وهو عارف بس مخبي .. وكيف لا يعرف وهي مالية البروفايل قلوب وأغنيات تبدأ أول كلماتها بأول حرف من اسمه .. بالطبع هو يعرفها .. هو يشعر بها .. وهو أيضاً بيلعب شطرنج و بيشم على ضهر إيده وبيمارس السحر الأسود وفي أوقات فراغه يتنبأ بالمستقبل.

لا تخلو نظرتها التي تحاول قدر المستطاع أن تخفي ما فيها من كره وضغينه .. تبتسم ابتسامة صفراء مصحوبة بوابل هائل من حبيبتي وحياتي وروح قلبي وحشتيني فينك مش شايفينك .. تسأل عن أحوالها والمذاكرة والصحة والوالد والوالدة وأخوكي هيتجوز امتى وبنت خالتك جابت بنت ولا ولد .. تبدو صديقة مقربة وهي تملأ صوتها بنبرة الأسى حين تراها حزينة وتدّعي الفرحة حين تزف إليها خبراً سعيداً .. تمضي تلك الحمقاء في طريقها سعيدة بصديقتها الجديدة المقربة .. بينما تبدأ آلات الكيد والمكر والحسد واللذي منه في العمل .. هو مطب مش هيأثر .. وبعديها مشكلة صغيرة تقلقها يومين .. وياسلام لو إشاعة ولا حاجة طلعت عليها متخليهاش تنام .. ميكس غريب يقف في طريقك ويوقفك عنوة لتتساءل البنات دي عاملة كده ليه .. ثم تمضي في طريقك بعد أن تحمد الله وتبوس ايدك وش وضهر إنك كروموسوم y مش أستغفر الله العظيم x.
----

هي الناس دي عاملة كده ليه؟

 حين نصطدم في حياتنا بمجتمع متناقض .. يعرف الخطأ ويصر على فعله ويرى الصواب وينكر صحته .. يستمر في الحكم عليك وانتقادك وهو لا يرى ثقوبه التي تتسع .. عيوبه التي يحاول أن يسترها بفضح عيوب غيره .. مجتمع بلا عقل يصر على وصف نفسه بالذكاء .. أساس تعامله الفهلوة وواخدها بالدراع .. يقدس نفسه ويراها منزهة عن كل خطأ .. ثم لا يتوقف عن تبرير أخطاؤه حين يقع فيها .. مجتمع يلعب فيه اللسان دور مهم .. ففلان لا بد أن يقول كلمة على علان بينما يستمع ترتان ثم يقول لفلان آخر وتستمر الدايرة .. بص فلانة دي بتعمل إيه وعلانة دي بتمشي ازاي ولا ترتانة التانية اللي في حالها دي هي ف حالها ليه .. 
مجتمع حين تقع فيه تقف أمام خيارين .. أن تتغير لتمشي مع التيار أملاً في أن يتركك الناس في حالك وتمشي جوا الحيط .. أو أن تظل كما انت .. مقتنع تماماً بما تفعل .. متمسك بمبادئك .. تعترف بالخطأ وتحيك ثقوب نفسك ولا تعبأ برأي أحد .. والأهم أن تتقبل اختلاف الآخرين.

----

نصيحة : احرص على أن تجعل علاقتك بالآخرين أن يظلوا آخرين .. رأي الناس لن يدفعك خطوة إلى الأمام وبالتأكيد لن يقف في طريق أحلامك .. كن أنت حيث تكون وارمي التانيين ورا ضهرك .. تلك الشخوص التي لا تتقبل اختلافك أو لا تمهل نفسها للتفكير في رأيك أو تحاول أن ترى الأمر من وجهة نظرك ستظل داخل قوقعتها اللي هتفرقع في وشهم يوماً ما .. 
فقط من يهتم لأمرك .. سيعرف كيف يقدم لك نصيحته .. كيف يساعدك على إصلاح ما أتلفته أخطاؤك .. سيتقبل اختلافك .. والأهم أنه سيعرف كيف يستمع.

أي حد تاني بقى خليه في الحمادة.

----

*مفيش مفعول مطلق اسمه شعاً هو مجرد هذيان كاتب مش شايف قدامه.
**هذا التوبيك ليس من خيال المؤلف لكنه بالتأكيد لا يستهدف أشخاص بعينها .. هو فقط يستهدف اللي على راسه بطحة..
***شكراً 

هناك 20 تعليقًا:

  1. ربنا يهدى الجميع يا ضحى

    ردحذف
  2. ينصحونني بضرورة كتابة كتاب ما
    سألتى سؤال وجاوبتى على نفسك فى الموضوع .. لو نسيتى إنك إنتى اللى كاتبه الموضوع وشوفتيه بأسلوب السخريه اللى كتبتى بيه الموضوع ده جتعرفى ليه الناس بتقولك كده

    ردحذف
    الردود
    1. مش مبالغة ولا تواضع والله بس فعلاً مش حاسة إن ده الأسلوب اللي يخليني أعمل كتاب. بس شكراً على التشجيع :D

      حذف
  3. **هذا التوبيك ليس من خيال المؤلف لكنه بالتأكيد لا يستهدف أشخاص بعينها .. هو فقط يستهدف اللي على راسه بطحة..

    عبارة مبتكرة :D

    ردحذف
  4. Howa faqat yastahdef elle 3ala raso bat7a :D 3ebara aktar mn ra23a :D N.B bas doul kter awe ya dory ;), msh 2oltelek ha5aleke tetkaleme b lesane b3d kda <3

    ردحذف
    الردود
    1. أول مرة تعملي كومنت هنا :D :D :D أنا سعيدة :D
      You're my biggest fan :D

      حذف
  5. Ana nada 3ala fekra :D :))

    ردحذف
  6. hhhhhhhhhhhh, faze3a awee ya do7do7
    Sh ;)

    ردحذف
  7. هوا الكلام اللي هنا ده حلو كده ليييه؟!! :) حرص على أن تجعل علاقتك بالآخرين أن يظلوا آخرين .. رأي الناس لن يدفعك خطوة إلى الأمام وبالتأكيد لن يقف في طريق أحلامك .. كن أنت حيث تكون وارمي التانيين ورا ضهرك .. تلك الشخوص التي لا تتقبل اختلافك أو لا تمهل نفسها للتفكير في رأيك أو تحاول أن ترى الأمر من وجهة نظرك ستظل داخل قوقعتها اللي هتفرقع في وشهم يوماً ما ..
    فقط من يهتم لأمرك .. سيعرف كيف يقدم لك نصيحته .. كيف يساعدك على إصلاح ما أتلفته أخطاؤك .. سيتقبل اختلافك .. والأهم أنه سيعرف كيف يستمع.

    أي حد تاني بقى خليه في الحمادة.

    ردحذف
  8. مش عارفة ليه حاساكى قولتى كل اللى كان نفسى اقوله :D فاضلى بس اكتب اسامى ناس كدة D

    ردحذف
    الردود
    1. حطي اللي انتي عاوزاه البيت بيتك :D :D

      حذف
  9. ياااه انا بقالى كتير ما علقتش هنا !!! حمدالله على سلامتى :)

    حلو اوى البوست يا ضحى !!! :)

    ردحذف
    الردود
    1. فعلاً حمد الله على سلامتك .. آخر حاجة قريتهالك مكانتش مطمناني بس سعيدة انك علقت والله :D

      حذف
  10. ميزة كتاباتك يا ضحى انك بتقولي حاجات نفسنا نقولها بس مش عارفين نعبر عنها , طريقة استخراجك للكلمات والمشاعر ووضعها في السياق أكثر من رائعة :))

    ردحذف
    الردود
    1. ربنا يخليك يا عُمر .. شكرااً

      حذف

:)